Tuesday, 24 July 2012

Resepi: Kerang Bakar Portugese Grill

Assalamualaikum blogwalkers yang comel ;)

Alhamdulillah, masuk hari ke-4 dah kita berpuasa kan?
Korang masak ape?

Lauk berbuka kitorang hari ni adelah kerang bakar & kari kepala ikan tenggiri.
Kerang bakar tu saye masak, kari ikan papa yang masak.
Teringin pulak nak makan kerang bakar ala2 Portugese Grill kat Oasis Mid Valley tuh..
Sape yang tau mesti dapat bayangkan kan camne rase dia..perghhhhhhhh.
Pedas ngan tambah lagi rase belacan menyengat sampai berair hidung woo..huhu...sodapppp!
So saye pun try la mengagak ramuan2 yg dorang guna untuk masak rencah dia tu kan..
Ni agakan je tau..kalau nak cuba dipersilakan, tapi kalau tak kena rasa jangan marahhhhh..huhu
*tapi kalau ikut tekak saye betul dah rasa dia gini..huhu*

Kerang Bakar Ala Portugese Grill
2 mangkuk kecil kerang
Sedikit bawang besar (dimayang)
Air asam jawa, gula & garam secukupnya
Daun limau purut

Bahan kisar:
1 batang serai
1 biji bawang besar
3 ulas bawang putih
5 biji cili api (kalau nak lagi pedas sila tambah lagi)
1 inci lengkuas/halia
Belacan (ikut suka)
2 sudu besar cili giling
Sedikit air

Cara-cara:
1. Panaskan minyak dan tumis bahan kisar sampai naik bau/pecah minyak.
2. Tambah air asam, gula & garam. Kalau nak berkuah sikit tambah air. Masak sampai pekat & naik bau.
3. Letak kerang dalam aluminium foil, dan tuang bahan tumis tadi tu atas kerang. 
4. Bubuh daun limau purut & bawang yang dah dimayang tu kat atas kerang dan bungkus.
5. Bakar dalam oven atau di dapur sampai masak. Jangan lama sangat nanti kering pulak ye.

patutnye camni la rupa dia, bila dah bukak aluminium foil tu.


setelah dihidang. waicehhhhh.

No comments:

Post a Comment