Tuesday 10 July 2012

Resepi: Tomyam Seafood yang sedap giler!

Haha takleh blah tajuk kan? Mesti ar nak gebang masakan sendiri, heheh.
Aku rase kan, aku bakalan menghapdate blog aku ni ngan resepi je la...(eh dah kenapa ko ni kejap saye kejap aku?)
sebab raser cambest je bila tulih pasal masak2 nih..hihi
lagi satu sebab aku suka makan, walaupun badan kuruih 'cikedingdingdong' bak kate adik aku yang nomborpat.

Hari ni puasa aku masak Tomyam Seafood ngan Paprik Ayam dan Sotong.

Soalan: Lauk jer? dua pulak tuh. sayur mane???
Jawapan: Sayur aku dah campur banyak2 dalam tomyam tuh, kobis ngan carrot. Paprik tu pulak aku masak sebab Papa takleh makan seafood sangat. (tapi aku tengok dia bantai semacam je tomyam tu..aduyai appaaaa ~~)

Tomyam ngan Paprik kali ni aku buat memang rase sedap giler kot, sampai ayah aku pun dok puji.
Maceh Pa..kombang idong den kojap.

Okeh, ni la resepi Tomyam Seafood Sedap Giler hasil eksperimen (eksperimen la sangat!) dan hasil mencampak ape yang hado kat dapurku itu..huhu

Tomyam Seafood Sedaaaaaap Giler! (4 orang)
12 ekor udang sederhana besar
4 ekor sotong putih sederhana besar (potong ikut suka)
1 liter air (campuran stok udang dan air)
1 biji carrot
1/4 biji kobis
1 biji bawang besar (dihiris)
3 biji bawang merah (dibelah 4)
5 biji cili api
2 batang serai (dititik)
4 helai daun limau purut
1 inci lengkuas (diketuk/dihiris)
2 kiub Tomyam (aku pakai Knorr punye)
1 kiub ayam

Bahan Perasa:
2 sudu besar sos ikan/sos Thai Nampla
1 camca teh garam
1 sudu gula
1 biji limau nipis (diperah airnya)

Cara-cara:
1. Memula udang dibersihkan dan kepala & kulitnye direbus untuk dijadikan stok.
2. Didihkan air bercampur dengan stok udang tadi di dapur, dan larutkan kiub ayam.
3. Masukkan udang dan sotong, kacau sekejap, dan masukkan kiub tomyam pulak.
4. Bila dah larut kiub tomyam tu, masukkan carrot, kobis, cili api, bawang. serai, daun limau purut dan lengkuas. Kacau rata dan biarkan mendidih.
5. Masukkan bahan perasa. Sukatan yang diberi should be enough for 1 liter of kuah Tomyam tapi ikut suka korang la kalau nak tambah kemasaman, kemanisan, or kemasinannye ye.
6. Tunggu sehingga mendidih dan hidangkan.

Masak tomyam ni senang je, basically main campak dalam periuk dan tunggu mendidih je, dah siap ;)
Maybe yang Papa rase sedap sangat tu sebab aku bubuh kiub ayam & sos ikan tu kot.
Ye la, bersepah kot kiub ayam tu kat umah tapi bila nak pakainye ntah...haha
Sos ikan / sos Nampla tu aku baru belajar nak guna dalam masakan sebab ramai orang cakap masakan Thai sedap sebab banyak guna sos Nampla...nampaknye memang betul la. Sedap betul tomyam  aku kali ni, Papa ngan adik siap hirup kuah sampai licin terus!
Bahagianyeeee!

Above: Tomyam Seafood. Below: Paprik Ayam & Sotong

Haaa..resepi lagi satu nak bagi ni adelah resepi Paprik Ayam & Sotong style kedai makan pulak. Rasa dia sebijik cam kat kedai makan tuh. tak caya cube la..


Paprik Ayam & Sotong (4 orang)
2 cawan isi ayam (dipotong dadu)
1 cawan sotong (dihiris tak berapa nak nipis)
*aku guna perkataan cawan sebab tak reti nak agak berat dia. takpekan? ;)*

3 helai daun limau purut
1 biji carrot (dihiris bulat2)
4 batang kacang panjang (dipotong pendek2)
1/4 biji bawang besar (dimayang)
3 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
4 biji cili api (diketuk)
2 sudu sos tiram
2 sudu sos tomato
2 sudu sos cili
1 sudu kicap manis

Cara-cara:
1. Panaskan minyak. Goreng ayam dan sotong sampai masak tapi jangan sampai garing pulak.
2. Masukkan bawang, cili, daun limau purut, kacang panjang dan carrot. Kacau rata.
3. Pastu baru ler tambah segala sos, kicap manis dan air untuk kuah. Kalau nak kuah pekat dan likat air tu bancuh dgn tepung jagung sikit.
4. Kacau2 sikit. Dah siap! 

Rasalah. Sejibik cam makan kat kedai kan? Yay!!

No comments:

Post a Comment