Friday 13 July 2012

Yay dah boleh minum susu putih!!

Tu pun nak kecoh ke?

Ye, memang nak kecoh sebab I wasn't a fan of white milk.
Bau dia, rasa dia...urghh.
Lagi2 dia punye aftertaste tuh..
Nak muntah wa cakap. siyes.

Dari kecik aku tak pernah minum susu tepung & fresh milk. Lepas bercerai susu masa umur 2 tahun lebih, mak aku try bg formula dalam botol susu..terus muntah2. Then mak try bagi milo dalam sippy cup..start tu la career aku sebagai satu-satunya peminum milo tegar guna sippy cup dalam 6 orang adek-beladek aku. (plus I still hold the record as the longest breastfeeding child. lol!)

aku dulu comei macam Truitt ni la.

~ sippy cup dalam kenangan ~


Nak dijadikan cerita..kenapa tetiba timbul kesedaran kena minum pure milk nih? Sebelum ni xheran pun kan?
Sebabnye..badan ni dah kurus sgt..dikhuatiri dahla isi la takde, tulang pulak tak kuat. Tagline aku kan tulang besi urat dawai...

Aku pun buat la research pasal org yang mempunyai kuat makan tp kurus sokmo aka supa-high metabolism ni. Basically kitorang kena jadi pemalas. Exercise pun kena kejap-kejap je. Makan kena at least 6 kali sehari, diselangi pulak dengan kudapan tuh. Kalori yang diambil kena 1500-2500kcal sehari, which I guess that means eat all you can eat. Ko hado??

Tapi yang paling penting...dan yang paling payoh aku nak buat..MINUM FRESH WHITE MILK AT LEAST 1 LITRE PER DAY. 1 litre perday for a week kalau nak tambah 1 kg dengan cepat.

Aduhhh susah beno aku nak buat2 ignore menda kat atas ni. Lalu aku pun start mencari susu putih or fresh milk yang sesuai...Dutch Lady, Goodday, dari yang fresh sampai fullcream sume aku try, tapi even kotak kecik pun aku takleh abeskan, guane nak togok 1 liter sehari? Muak. Nak muntah. Waduh gawat nih.

Then aku try Anlene Concentrate yg dalam kotak kecik yg kiut-miut tu..agak sedap, agak pekat, agak kuat rasa vanila dia and...agak kuat jugak aftertastenye...benda yang aku paling tak suka pasal susu ni adala aftertaste, yakni rasa yang tinggal terawang-awangan di dalam mulut..tu yang buat aku nak muntah tu..but since the calcium content is amazingly so high - about 530+mg dalam 1 kotak, I just endure it. Minum at least sekotak sehari.

Then, with His Will I bumped into my highschool crush through fb *ehemehem*..he is just graduating to be a doctor. After listening to all my probs he suggested Marigold HL. Katanye sedapla, bau wangi la, macam2 la dia dok gebang pasai susu HL ni..dah macam duta HL dah. *takpe awak hemsem boleh je jadi duta..ngeh3*

saiz 1 liter. amekkk. mak la ni..owang nak try kotak kecik jer..nasib baik sedapkan incik SH? hihiks~

Memula aku try satu suku cawan dulu (punyela sikit)..eh..apsal takde bau pun, pastu senang pulak dia lepas masuk tekak aku..haha dramatik btul aku nih..tapi betul...aku pun tak caya sebab rasa dia tak macam susu yang aku paksa-diri-selalu minum tu. Rasa dia light je, tak pekat sangat, tak cair sangat, dan yang penting THERE IS NO AFTERTASTE! AT ALL! aku suke aku suke ~~~!

Sedar tak sedar aku minum segelas besar terus. tanpa tutup hidung. hoho.

Yay! Saye dah jumpe susu saye! Ade can kasi naik berat sikit pasnih. Incik SH, bila pulak awak nak jadi ______saye?? *tetibe*

Dengan kehendak Allah, zara..dengan kehendak Allah. ^____^


Ameennnnnn.

posted from Bloggeroid

No comments:

Post a Comment